"И НАЙ-ДЪЛГОТО ПЪТЕШЕСТВИЕ ЗАПОЧВА С ЕДНА МАЛКА КРАЧКА!" - така започнах и аз ..........

Тарт Татен.....или Tarte Tatin.....с праскови



Отдавна се каня да спретна този десерт.Толкова отдавна ,че вече не помня защо тогава ми хареса...какво в него ми хареса....
Помня ,че съм чела ,че е получен в резултат на грешка на сестрите Татен.
То май повечето световни рецепти са в резултат на грешки...или недоглеждане от страна на готвача ...или от необходимостта да се направи нещо експресно за някоя кралска особа.
Понеже обаче сега не е сезона на ябълките,както е в оригинал Тарт Татен,аз реших ,че е напълно възможно да се получи с друг плод.
Всъщност,никога не съм го правила....дори не знам какъв е вкуса му с ябълки.
В рецептата,която имам в "The Complete Book Of Desserts" дори няма рецепта за тестото.
Пише просто :
225 g puff or shortcrust pastry.
И понеже вече не ми се ровеше да търся рецепта за оригиналното тесто,реших ,че ще използвам рецептата за маслено тесто,на която попаднах скоро и толкова ми допадна като вкус и консистенция ,че вече съм го ползвала в няколко рецепти.




И така....

за блата
125 гр студено масло
2 ч ч брашно
1 жълтък
1/2 ч ч кисело мляко

и още...
7-8 твърди праскови
100 гр масло
100 гр захар
1 ч л домашна ванилия




Идеята за домашната ванилия ,както по-горе дадох линк,видях при Йоана.
И понеже ,както вече сте разбрали ,хич не съм фен на всякакви фабрични, изкуствени и химични субстанции,реших, че трябва да опитам и това....
То ,едно повече или по-малко шишенца в шкафовете с продукти......какво толкова. :-)
Направих я на 17.04 . и вече е абсолютно готова за използване.Няма и намек за дъх на алкохол.




Брашното и нарязаното на кубчета масло се слагат в купата на кухненски робот и се разбиват до трохи.
Може да се стрият и на ръка....но ако имате робот,става за секунди.
Добавят се жълтъка и киселото мляко и се омесва на тесто.
Завива се в прозрачно фолио и се слага в хладилника за 1 час.






Маслото и захарта се слагат в тавичката,в която ще се пече тартата и се разтопяват на котлона.Добавя се ванилията ,разбърква се и се маха от огъня.
Прасковите се почистват от костилките и се режат на четвъртинки.
Подреждат се в тавичката по ваш вкус,върху разтопените масло и захар.
Тестото се разточва на кръг с размера на тавичката.
Слага се върху прасковите ,като добре се подгъва отстрани под тях,доколкото е възможно.
Набожда се на няколко места с вилица или острието на нож,за да излиза парата.




Пече се в умерена фурна,на 180 градуса ,до златисто.
Изважда се от фурната и се оставя да изстине ,но не напълно.
Трябва да не ви пари на ръцете.
Ако изстине много ,маслото ще стегне и няма да можете да го обърнете в подносна чиния.
Върху тавата се слага чинията и се обръща...тартата сама се отделя от дъното на тавичката.



Вкуса е ....божествен....!!!
Може да се поднесе с бита сметана,със заквасена сметана,с ликьор....с порто...
Аз го опитах с ликьор от касис....подхожда перфектно. :-))




Приятно готвене!

12 коментара:

  1. Много елегантен десерт! Поздравления!

    ОтговорИзтриване
  2. Изключително фино, красиво, с невероятни снимки!
    Обичам плодови пайове, тартове, защото са леки и особено подходящи за лятото. Моите адмирации!
    Такава домашна ванилова есенция и аз си направих (само с един месец разлика, през март; и мен ме учуди много факта, че изобщо не се усеща алкохола, значи сме се справили).:-))) Много е ароматна!
    Сърдечни поздрави и пожелания за един хубав и усмихнат ден!

    ОтговорИзтриване
  3. Катя,Мони,Йоли,благодаря ви много! :-)
    Да,страхотна е домашната ванилия...
    Поздрави и усмивки,момичета! :-))

    ОтговорИзтриване
  4. Ах, Краси,невероятно ароматна изглежда тази тарта!Ще я направя при първа възможност!

    ОтговорИзтриване
  5. Прекрасен десерт, Краси -
    изглежда много ароматен и сочен.
    Чудесни снимки,
    поздрави и хубава вечер, Диана

    ОтговорИзтриване
  6. Благодаря ви,Валко,Аелис,Диди!
    Хубав и усмихнат ден! :-))

    ОтговорИзтриване
  7. Разкошно поднесен и презентиран десерт!
    Краси,винаги много се стараеш и всичко е аранжирано с много вкус,поздравления!

    ОтговорИзтриване
  8. Много апетитно предложение. Определено ще опитам, много обичам праскови
    Благодаря за споделената рецпта
    Поздравления

    ОтговорИзтриване
  9. Еликсир,благодаря ти!То като не ми се получават снимките винаги,определено си трябва доста старание.
    Поздрави!

    Надявам се да ти допадне,vicktory! :-)
    Хубав ден!

    ОтговорИзтриване